Cevdet CANTİMOR
Cevdet CANTİMOR

On artı dört kuralı esnemeli mi?

Yayınlanma: 24 Haziran 2026
On artı dört kuralı esnemeli mi?
Yaz transfer dönemi 22 Haziran 2026 Pazartesi günü başladı ve 4 Eylül 2026 da sona erecek. Ancak şuan kulüpler hem Dünya Kupası'nın olması hem de mevcut uygulanacak olan 10+4 kuralı sebebi ile bu sene biraz çekinceli hareket ediyorlar. Şimdi biraz bu 10+4 kuralına bakalım, bunun avantaj ve dezavantajlarını inceleyelim. 

Öncelikle 10+4 yabancı oyuncu kuralını biraz açalım. Nedir bu 10+4 kuralı? Kulüplerimizin elinde bulundurabileceği yaş sınırı gözetmeden 10 yabancı oyuncu bulundurması ve +4 ise 01.01.2003 ve sonrasında doğan isimlerden dört oyuncu dahil ederek, toplamda ondört yabancı oyuncu mevcuda alabilmesi kuralıdır. 

Kulüplerimiz bu kural doğrultusunda önümüzdeki yaz transfer dönemi ile beraber epey sorunlar yaşayacak. Örneğimizi pastanın en büyük payına sahip dört büyük takımdan değerlendirecek olursak; son şampiyon Galatasaray, onüç yabancı futbolcuya sahip bunlardan artı dört kontenjanına iki oyuncu uyuyor. Fenerbahçe, yirmi yabancı futbolcunun üçü sadece artı dört kuralına uygun. Beşiktaş, ondört yabancı oyuncuya sahip ve bir oyuncu artı dört kuralına uygun. Trabzonspor, ondokuz  yabancı futbolcuda artı dört kuralına uygun altı futbolcuya sahip. Görüldüğü gibi kulüplerimiz bu kural altında bu sezon epey ezilecekler ancak daha önce bu kuralın uygulanacağı duyurulmuştu. Federasyon bu kuralda esnemeye gider mi bunu tam olarak bilemiyoruz. Yine de buna kulüplerin bir talebi olacağını bende tahmin ediyorum. Alternatif uygulamalar üretip bunu Federasyona sunabilirler diye düşünüyorum. 

Tivibu Spor'da 22 Haziran 2026 Pazartesi günü Kupa Günlüğü programında, gazeteci sayın Ali Naci Küçük bu konuyu ve Okan Buruk hoca ile teknede yaptığı röportajı masaya yatırdı. Ali Naci Küçük "Galatasaray'ın Fenerbahçe, Beşiktaş ve Trabzonspor cephesi ile görüştüğünü, bu kuralın değişmesi veya esnemesi ile ilgili ortak fikirde mutabık olduklarını, Galatasaray'ın bu kuralı en azından 10+2+2 şeklinde, yani 01.01.2003 tarih ve öncesi olan dört oyuncunun ikiye düşürülmesi, diğer artı iki kontenjanın ise 01.01.2000 doğumlu ve sonrası, yani yirmi altı yaş ve altı olarak uygulanması formülü teklifini Kulüpler Birliği'ne sunacağı duyumunu aktardı."

10+4 kuralının avantajlı tarafı, kulüplerimizin daha genç isimlere yönelerek daha dinamik, daha genç isimlerle futbolun hız ve kalitesini artırmak olacaktır. Zaten kulüplerimizin yaş ortalamasını aşağıya çekecek bu kuralı ben olumlu buluyorum ancak elit statülerde ülkemizi temsil edecek takımlar ise biraz daha bu statünün esnemesini istiyorlar. Kendince haklı tarafları var biraz daha olgun, futbolu oturmuş orta yaş isimlere daha fazla güvenerek bu yolda yürümek istiyorlar. 10+2+2 kuralı sanki tüm kulüplerimiz için daha avantajlı olacak gibi duruyor ve bana göre; bu uygulama ile daha kademeli olarak yaş ortalamasını aşağıya çekebilmek hem de elit statülerde yarışabilmek, yarışçı takım ruhunuda barındırarak bunu yapmak daha doğru geliyor. Federasyon da bunda kulüpler ile birlikte hareket etmeli, ben yaptım öyle olacak metodu ile bunun yürümeyeceğini, takımlarına bu süreçte yardımcı olacak, destek olacak şekilde kararlar alması, Türk futboluna daha faydalı olacaktır diye düşünüyorum.

Yorum Yazın

Yazarın Diğer Yazıları